…może zamiast dziesiątego samochodu lub kolejnej lalki?

Klocki to fantastyczna zabawa! Nie mam tu na myśli konkretnego produktu.

Budując – dziecko wykonuje różne czynności przestrzenne, uczy się wydzielać obszary (wewnątrz i na zewnątrz), uczy się określać kierunki (na dole i na górze), zapoznaje się z kolejnością następujących po sobie czynności, uczy się szeregowania, dopasowywania oraz rozróżniania form i kształtów. Uzyskane w trakcie zabawy spostrzeżenia ułatwiają dziecku przyswajanie pojęć matematycznych i samodzielne zdobywanie doświadczenia.
Jeśli nie wiecie jak wybrać odpowiednie klocki, podpowiadam korzystając z rad specjalisty w tej dziedzinie.

JAK WYBRAĆ KLOCKI DLA DZIECI?

1. Klocki dobieramy do wieku dziecka, czyli dla trzylatka kupujemy klocki przeznaczone dla trzylatka. O zabawkę na wyrost możemy pokusić się tylko wtedy, gdy dziecko lubi składać klocki, robi to często i mamy pewność, że poradzi sobie z zestawem dla starszaka.

2. Sprawdzamy wymagane atesty – w Polsce nadal jeszcze jest to konieczne, bo na rynku pojawiają się zabawki bez atestów, czasami sprzedawane jako przedmioty kolekcjonerskie.

3. Dobrze, gdy klocki mają odpowiednie pudło, które gwarantuje łatwość przenoszenia, przechowywania, wysypywania i sprzątania. Im cięższe klocki, tym mocniejsze powinno był pudło. Inaczej od razy do zakupu klocków możemy doliczyć koszt dodatkowego pojemnika.

4. Klocki dobieramy do ulubionego stylu zabawy dziecka – jeśli chcemy mieć pewność, że będzie się nimi często bawiło. Maluchowi lubiącemu konstruowanie kupmy klocki konstrukcyjne, wolącemu zabawy zadaniowe, klocki zadaniowe, a wybierającemu zajęcia narracyjne, klocki umożliwiające zabawy z narracją, albo…

5. Możemy dobrać klocki do tego, czego dziecko unika. Na przykład: chłopiec unika zabaw zadaniowych, czyli nie lubi budować z instrukcji. Prawdopodobnie czytanie planów sprawia mu trudność. Kupując klocki zadaniowe i zachęcając go do zabaw, będziemy razem z nim pracować nad zwalczeniem tego deficytu.

6. Jakie wybrać klocki dla dzieci ze specjalnymi potrzebami, np. słabą małą motoryką, niedowładem dłoni, chorobami skóry? Z odpowiednim sposobem łączenia. Wybieramy klocki, które łączą się jak najłatwiej, w skrajnych przypadkach nawet magnetyczne – łączone przez dotknięcie.

7. RÓŻNICUJEMY KLOCKI. Nie kupujemy kolejnego pudła tego samego rodzaju. Dziesiąte klocki typu X, ale ze zmienionym tematem, to wciąż te same klocki. Te same wielkości, kształty, mechanika łączenia. Inne są tylko kolory i instrukcje. Jeśli chcemy by dziecko się rozwijało, próbowało nowych rzeczy, poznawało różne systemy konstrukcji – wybierajmy różne rodzaje klocków.

8. Wybieramy klocki, które mają instrukcje. Nawet jeśli są to klocki typowo konstrukcyjne. Pierwsze zabawy z instrukcją pozwolą dziecku odkryć pełne możliwości zabawki.

9. Szukamy recenzji zabawki na blogach (zdjęcia) i Youtube (video) i sprawdzamy zgodność z opisem firmowym.


Tomek Pałasz z KLOCKI.EDU.PL, tata, fascynat, który jeździ po świecie i szuka najciekawszych klocków po to, by je testować i wprowadzać na polski rynek.

Chcę pokazać jak udało się zafascynować klockami „Kubusie”, zdjęcia są tego dowodem.

  • konstrukcja z klocków
  • konstrukcja z klocków
  • konstrukcja z klocków
  • konstrukcja z klocków
  • konstrukcja z klocków
  • konstrukcja z klocków
  • konstrukcja z klocków
  • konstrukcja z klocków
  • konstrukcja z klocków
  • konstrukcja z klocków