CZAS NA PRZEDSZKOLE

Czy zastanawiali się Państwo, dlaczego dzieciom tak trudno przystosować się do przedszkola?

Trzylatek ma jeszcze słabo ukształtowane poczucie własnej wartości, wiedzę o samym sobie i zdolność do kierowania własnym zachowaniem. Dlatego nie może się obejść bez pomocy najbliższych mu osób: mamy i taty. W przedszkolu, w nieznanym otoczeniu, dziecko spotyka nowe osoby.

Aby ograniczyć do minimum stres spowodowany przyjściem do przedszkola, rodzice, jako osoby najsilniej związane z dzieckiem, powinni stopniowo przygotowywać je na to ważne wydarzenie. Zmiana środowiska nastąpi łagodnie i będzie rozłożona w czasie, a dziecko będzie miało możliwość powoli „wrastać” w nowe miejsce.

CO POWINIEN UMIEĆ TRZYLATEK, zanim przyjdzie do przedszkola?

  • posługiwać się łyżką
  • pić z kubka
  • zakładać  i zdejmować ubranko
  • załatwiać potrzeby fizjologiczne
  • rozumieć, co do niego mówimy  i spełniać proste polecenia
  • samodzielnie umyć rączki i twarz
  • sprzątać  po sobie rozrzucone zabawki
  • uczestniczyć w zabawie z rówieśnikami
  • dzielić się zabawkami
  • przekazać otoczeniu swoje potrzeby i życzenia
  •  znać  podstawowe materiały plastyczne (farby, kredki, papier, plastelina, nożyczki)
  • dobrze znosić rozłąkę z rodzicami
  • nie obawiać się porzucenia

Drogi Rodzicu, pamiętaj:

  • Oderwanie od bliskich budzi w dziecku strach, że stanie się coś złego.
  • Zostaje zachwiane poczucie bezpieczeństwa dziecka – podstawowa potrzeba psychiczna.
  • Dziecko ma kłopoty z przekazaniem tego, co dla niego ważne i nie potrafi zrozumieć tego, co jest ważne dla innych.
  • Przez długi czas kojarzy nauczycielkę z poczuciem utraty bezpieczeństwa.
  • Strach przed rozstaniem blokuje poznawanie nowego otoczenia. Dziecko koncentruje się na swoich emocjach a nie na tym, co dzieje się w przedszkolu.
  • Dziecko ma inne niż dorosły poczucie czasu. Czas biegnie bardzo wolno, bo jest przepełniony strachem i pytaniami: czy przyjdzie mama?; Kiedy mama przyjdzie?

Pomysły dla rodziców 3 latka

  • „Miś jest głodny” – najpierw karmimy misia potem dziecko je samodzielnie.
  • „Ubieramy misia” – wspólne ubieranie zabawki i przejście do ubierania i rozbierania się dziecka.
  • „Mycie lalki” – wprowadzenie podstawowych zasad higieny.
  • „Sprzątamy razem” – wyznaczenie stałych miejsc przechowywania zabawek, zachęcenie do prac porządkowych.
  • Spacery w miejsca gdzie są  inne dzieci, stwarzanie sytuacji,  w których dziecko musi podzielić się z innymi słodyczami, zabawkami.
  • Wspólne słuchanie bajek, czytanie książeczek, rozmowy o sytuacjach dnia codziennego, zachęcanie do swobodnych wypowiedzi.
  • Wspólne zabawy plastyczne.
  • Przyzwyczajanie do nieobecności rodziców poprzez zostawianie dziecka z innymi osobami początkowo na krótko, stopniowo wydłużając czas.
  • Opowiadanie dziecku o przedszkolu bez straszenia.
  • Poznanie drogi do przedszkola, ogrodu i budynku. Rozmowy  o zabawkach, nauczycielkach, kolegach. Wspólne kupienie kapci i piżamki.
  •  Udział w spotkaniach adaptacyjnych, poznanie sal, personelu i innych dzieci.

Już od września Państwa pociechy będą przychodzić codziennie do przedszkola. Dlatego, prosimy o przygotowanie(najlepiej wspólnie z dziećmi)  takich rzeczy jak:

  • KAPCIE  – takie, żeby dziecko samo mogło je założyć, czyli na rzepy lub wkładane, bez sznurówek i klamerek. Dziecko rano samo zdejmuje w szatni buty i wkłada kapcie – poćwiczmy to w domu.
  • PIŻAMKA  – wkładana przez głowę, bez guzików z przodu, żeby dziecko mogło się samo ubrać, podpisana lub taka, którą dziecko na pewno rozpozna.
  • UBRANKA zapasowe  w worku (podpisane)  – do przebrania w razie potrzeby, najlepiej bluzki bez guzików i mankietów utrudniających wkładanie, spodnie w gumkę, majtki, rajstopki. Dziecku ma być przede wszystkim wygodnie w ubranku i powinno samo się w nie próbować przebierać. Takie ubranka powinny być w szatni przez cały rok.
  • CHUSTECZKI (higieniczne, wyciągane w pudełku oraz nawilżane) przydadzą się w grupie lub na podwórku do wytarcia noska, buzi czy rączek.