CZAS NA PRZEDSZKOLE
Czy zastanawiali się Państwo, dlaczego dzieciom tak trudno przystosować się do przedszkola?
Trzylatek ma jeszcze słabo ukształtowane poczucie własnej wartości, wiedzę o samym sobie i zdolność do kierowania własnym zachowaniem. Dlatego nie może się obejść bez pomocy najbliższych mu osób: mamy i taty. W przedszkolu, w nieznanym otoczeniu, dziecko spotyka nowe osoby.
Aby ograniczyć do minimum stres spowodowany przyjściem do przedszkola, rodzice, jako osoby najsilniej związane z dzieckiem, powinni stopniowo przygotowywać je na to ważne wydarzenie. Zmiana środowiska nastąpi łagodnie i będzie rozłożona w czasie, a dziecko będzie miało możliwość powoli „wrastać” w nowe miejsce.
CO POWINIEN UMIEĆ TRZYLATEK, zanim przyjdzie do przedszkola?
- posługiwać się łyżką
- pić z kubka
- zakładać i zdejmować ubranko
- załatwiać potrzeby fizjologiczne
- rozumieć, co do niego mówimy i spełniać proste polecenia
- samodzielnie umyć rączki i twarz
- sprzątać po sobie rozrzucone zabawki
- uczestniczyć w zabawie z rówieśnikami
- dzielić się zabawkami
- przekazać otoczeniu swoje potrzeby i życzenia
- znać podstawowe materiały plastyczne (farby, kredki, papier, plastelina, nożyczki)
- dobrze znosić rozłąkę z rodzicami
- nie obawiać się porzucenia
Drogi Rodzicu, pamiętaj:
- Oderwanie od bliskich budzi w dziecku strach, że stanie się coś złego.
- Zostaje zachwiane poczucie bezpieczeństwa dziecka – podstawowa potrzeba psychiczna.
- Dziecko ma kłopoty z przekazaniem tego, co dla niego ważne i nie potrafi zrozumieć tego, co jest ważne dla innych.
- Przez długi czas kojarzy nauczycielkę z poczuciem utraty bezpieczeństwa.
- Strach przed rozstaniem blokuje poznawanie nowego otoczenia. Dziecko koncentruje się na swoich emocjach a nie na tym, co dzieje się w przedszkolu.
- Dziecko ma inne niż dorosły poczucie czasu. Czas biegnie bardzo wolno, bo jest przepełniony strachem i pytaniami: czy przyjdzie mama?; Kiedy mama przyjdzie?
Pomysły dla rodziców 3 latka
- „Miś jest głodny” – najpierw karmimy misia potem dziecko je samodzielnie.
- „Ubieramy misia” – wspólne ubieranie zabawki i przejście do ubierania i rozbierania się dziecka.
- „Mycie lalki” – wprowadzenie podstawowych zasad higieny.
- „Sprzątamy razem” – wyznaczenie stałych miejsc przechowywania zabawek, zachęcenie do prac porządkowych.
- Spacery w miejsca gdzie są inne dzieci, stwarzanie sytuacji, w których dziecko musi podzielić się z innymi słodyczami, zabawkami.
- Wspólne słuchanie bajek, czytanie książeczek, rozmowy o sytuacjach dnia codziennego, zachęcanie do swobodnych wypowiedzi.
- Wspólne zabawy plastyczne.
- Przyzwyczajanie do nieobecności rodziców poprzez zostawianie dziecka z innymi osobami początkowo na krótko, stopniowo wydłużając czas.
- Opowiadanie dziecku o przedszkolu bez straszenia.
- Poznanie drogi do przedszkola, ogrodu i budynku. Rozmowy o zabawkach, nauczycielkach, kolegach. Wspólne kupienie kapci i piżamki.
- Udział w spotkaniach adaptacyjnych, poznanie sal, personelu i innych dzieci.
Już od września Państwa pociechy będą przychodzić codziennie do przedszkola. Dlatego, prosimy o przygotowanie(najlepiej wspólnie z dziećmi) takich rzeczy jak:
- KAPCIE – takie, żeby dziecko samo mogło je założyć, czyli na rzepy lub wkładane, bez sznurówek i klamerek. Dziecko rano samo zdejmuje w szatni buty i wkłada kapcie – poćwiczmy to w domu.
- PIŻAMKA – wkładana przez głowę, bez guzików z przodu, żeby dziecko mogło się samo ubrać, podpisana lub taka, którą dziecko na pewno rozpozna.
- UBRANKA zapasowe w worku (podpisane) – do przebrania w razie potrzeby, najlepiej bluzki bez guzików i mankietów utrudniających wkładanie, spodnie w gumkę, majtki, rajstopki. Dziecku ma być przede wszystkim wygodnie w ubranku i powinno samo się w nie próbować przebierać. Takie ubranka powinny być w szatni przez cały rok.
- CHUSTECZKI (higieniczne, wyciągane w pudełku oraz nawilżane) przydadzą się w grupie lub na podwórku do wytarcia noska, buzi czy rączek.