Październik
„Wirujące liście” – praca plastyczna wykonana techniką frottage (frotaż) z wykorzystaniem materiałów przyrodnicznych. Do wykonania pracy potrzebne: kartka a3, liście drzew, kredki ołówkowe.
Przebieg
- Wyjaśnienie dzieciom czym jest technika frotażu. Pokazanie przykładowych prac.
- Wspólne wyjście do ogrodu w poszukiwaniu ciekawych liści oraz inspiracji.
- Wykonanie prac – podłożenie pod kartki liści, malowanie po powierzchni kartki kredkami ołówkowymi – z różnym naciskiem.
- Omówienie zróżnicowanej faktury powstałej na pracach.
Listopad
„Rosnące liście” – praca wykonana techniką rosnących farb. Do wykonania pracy potrzebne: wydrukowany szablon liścia, woda, sól, mąka, kreda kolorowa, farba, barwnik spożywczy.
Przebieg
- Omówienie czym jest technika rosnących farb. Pokazanie przykładowych prac.
- Wspólne przygotowanie rosnącej farby – mieszanie wody, soli oraz mąki. Przygotowanie kilku propozycji – z kredą, barwnikiem spożywczym, temperą.
- Malowanie szablonów liści.
- Omówienie procesu „wypiekania”.
- Wspólne podziwianie powstałych prac. Porównanie prac wykonanych rosnącą farbą oraz zwykłą np. temperą.
Grudzień
„Choinka” – praca plastyczna wykonana techniką wyszywanki na papierze. Do wykonania pracy potrzebne: kartka techniczna a4, kolorowe nici, igła, dżety/cekiny, klej magiczny.
Przebieg
- Wyjaśnienie dzieciom czym jest technika wyszywanki na papierze. Omówienie zasad bezpieczeństwa podczas pracy igłą.
- Wyszywanie prostego wzoru choinki przygotowanego przez nauczyciela.
- Ozdabianie kartki kolorowymi elementami – przyklejanie klejem magicznym.
Styczeń
„Abstrakcja” – wykonanie prac z wykorzystaniem techniki malarskiej mokre w mokrym. Do wykonania pracy – farby, woda, kartka a4, pędzle różnej grubości.
Przebieg
- Omówienie techniki mokre w mokrym. Pokazanie przykładowych prac. Omówienie słowa „abstrakcja”.
- Zanurzenie kartek w wodzie i malowanie po ich powierzchni farbami.
Luty
„Ramka” – wykonanie ramki przy użyciu techniki scrapbooking. Do wykonania pracy – papierowe, prostokątne talerzyki, nożyczki, kolorowe papiery, klej, naklejki, wstążki itd.
Przebieg
- Omówienie z dziećmi techniki scrapbooking. Pokazanie przykładowych prac.
- Przygotowanie talerzyka tak aby przypominał ramkę do zdjęć m.in. wycięcie środka.
- Ozdabianie ramki w myśl poznanej techniki.
Marzec
„Malowidła naskalne” – wykonanie pracy przy wykorzystaniu pasteli suchych. Do wykonania pracy – pastele suche, dużego formatu papier pakowy.
Przebieg
- Omówienie z dziećmi czym są malowidła naskalne – jak wyglądały oraz jak powstawały. Wspólne oglądanie ilustracji z jaskiń. Rozpoznawanie zwierząt przedstawionych na malowidłach oraz zwrócenie uwagi na barwy.
- Wykonanie malowideł na papierze pakowym przyklejonym do ściany.
Kwiecień
„Wiosenny kolaż” – praca plastyczna wykonana techniką collage. Do wykonania pracy potrzebne: nożyczki, klej, kartka a4, gazety.
Przebieg:
- Przedstawienie dzieciom przygotowanej przez nauczyciela pracy, wyjaśnienie czym jest technika collage.
- Przedstawienie pomysłów dzieci na ich „Wiosenny kolaż”.
- Wycinanie dowolnych elementów z wcześniej pomalowanych farbami plakatowymi gazet.
- Przyklejanie elementów do kartki a4.
Maj
„Łąka” – praca plastyczna wykonana techniką kropkowania. Do wykonania pracy potrzebne: kartka a4, okrągłe gąbki na patyku, tempera, ołówek, flamastry.
Przebieg
- Omówienie techniki kropkowania – pokazanie przykładowych prac.
- Poszukiwanie inspiracji – oglądanie ilustracji przedstawiających łąkę kwietną.
- Naszkicowanie łąki ołówkiem. Poprawienie konturów flamastrem.
- Malowanie pracy przy pomocy techniki kropkowania – odbijanie w wyznaczonych miejscach kropek okrągłą gąbką na patyku.
Czerwiec
„Motyl” – praca plastyczna wykonana techniką barwienia piasku/ malowania piaskiem. Do wykonania pracy potrzebne: kartka a4, ołówek, flamaster, piasek, tempery, klej wikol.
Przebieg
- Omówienie czym jest technika barwienia piasku/ malowania piaskiem. Pokazanie przykładowej pracy.
- Oglądanie ilustracji przedstawiającej motyle – poszukiwanie inspiracji, zwrócenie uwagi na ich ubarwienie.
- Malowanie piasku farbami i pozostawienie do wyschnięcia.
- Naszkicowanie motyla – poprawienie konturu czarnym flamastrem.
- Po wyschnięciu piasku – ozdabianie skrzydeł motyla wg własnego pomysłu.