Październik

„Wirujące liście” – praca plastyczna wykonana techniką frottage (frotaż) z wykorzystaniem materiałów przyrodnicznych. Do wykonania pracy potrzebne: kartka a3, liście drzew, kredki ołówkowe.

Przebieg

  • Wyjaśnienie dzieciom czym jest technika frotażu. Pokazanie przykładowych prac.
  • Wspólne wyjście do ogrodu w poszukiwaniu ciekawych liści oraz inspiracji.
  • Wykonanie prac – podłożenie pod kartki liści, malowanie po powierzchni kartki kredkami ołówkowymi – z różnym naciskiem.
  • Omówienie zróżnicowanej faktury powstałej na pracach.

Listopad

„Rosnące liście” – praca wykonana techniką rosnących farb. Do wykonania pracy potrzebne: wydrukowany szablon liścia, woda, sól, mąka, kreda kolorowa, farba, barwnik spożywczy.

Przebieg

  • Omówienie czym jest technika rosnących farb. Pokazanie przykładowych prac.
  • Wspólne przygotowanie rosnącej farby – mieszanie wody, soli oraz mąki. Przygotowanie kilku propozycji – z kredą, barwnikiem spożywczym, temperą.
  • Malowanie szablonów liści.
  • Omówienie procesu „wypiekania”.
  • Wspólne podziwianie powstałych prac. Porównanie prac wykonanych rosnącą farbą oraz zwykłą np. temperą.

Grudzień

„Choinka” – praca plastyczna wykonana techniką wyszywanki na papierze. Do wykonania pracy potrzebne: kartka techniczna a4, kolorowe nici, igła, dżety/cekiny, klej magiczny.

Przebieg

  • Wyjaśnienie dzieciom czym jest technika wyszywanki na papierze. Omówienie zasad bezpieczeństwa podczas pracy igłą.
  • Wyszywanie prostego wzoru choinki przygotowanego przez nauczyciela.
  • Ozdabianie kartki kolorowymi elementami – przyklejanie klejem magicznym.

Styczeń

„Abstrakcja” – wykonanie prac z wykorzystaniem techniki malarskiej mokre w mokrym. Do wykonania pracy – farby, woda, kartka a4, pędzle różnej grubości.

Przebieg

  • Omówienie techniki mokre w mokrym. Pokazanie przykładowych prac. Omówienie słowa „abstrakcja”.
  • Zanurzenie kartek w wodzie i malowanie po ich powierzchni farbami.

Luty

„Ramka” – wykonanie ramki przy użyciu techniki scrapbooking. Do wykonania pracy – papierowe, prostokątne talerzyki, nożyczki, kolorowe papiery, klej, naklejki, wstążki itd.

Przebieg

  • Omówienie z dziećmi techniki scrapbooking. Pokazanie przykładowych prac.
  • Przygotowanie talerzyka tak aby przypominał ramkę do zdjęć m.in. wycięcie środka.
  • Ozdabianie ramki w myśl poznanej techniki.

Marzec

„Malowidła naskalne” – wykonanie pracy przy wykorzystaniu pasteli suchych. Do wykonania pracy – pastele suche, dużego formatu papier pakowy.

Przebieg

  • Omówienie z dziećmi czym są malowidła naskalne – jak wyglądały oraz jak powstawały. Wspólne oglądanie ilustracji z jaskiń. Rozpoznawanie zwierząt przedstawionych na malowidłach oraz zwrócenie uwagi na barwy.
  • Wykonanie malowideł na papierze pakowym przyklejonym do ściany.

Kwiecień

„Wiosenny kolaż” – praca plastyczna wykonana techniką collage. Do wykonania pracy potrzebne: nożyczki, klej, kartka a4, gazety.

Przebieg:

  • Przedstawienie dzieciom przygotowanej przez nauczyciela pracy, wyjaśnienie czym jest technika collage.
  • Przedstawienie pomysłów dzieci na ich „Wiosenny kolaż”.
  • Wycinanie dowolnych elementów z wcześniej pomalowanych farbami plakatowymi gazet.
  • Przyklejanie elementów do kartki a4.

Maj

„Łąka” – praca plastyczna wykonana techniką kropkowania. Do wykonania pracy potrzebne: kartka a4, okrągłe gąbki na patyku, tempera, ołówek, flamastry.

Przebieg

  • Omówienie techniki kropkowania – pokazanie przykładowych prac.
  • Poszukiwanie inspiracji – oglądanie ilustracji przedstawiających łąkę kwietną.
  • Naszkicowanie łąki ołówkiem. Poprawienie konturów flamastrem.
  • Malowanie pracy przy pomocy techniki kropkowania – odbijanie w wyznaczonych miejscach kropek okrągłą gąbką na patyku.

Czerwiec

„Motyl” – praca plastyczna wykonana techniką barwienia piasku/ malowania piaskiem. Do wykonania pracy potrzebne: kartka a4, ołówek, flamaster, piasek,  tempery, klej wikol.

Przebieg

  • Omówienie czym jest technika barwienia piasku/ malowania piaskiem. Pokazanie przykładowej pracy.
  • Oglądanie ilustracji przedstawiającej motyle – poszukiwanie inspiracji, zwrócenie uwagi na ich ubarwienie.
  • Malowanie piasku farbami i pozostawienie do wyschnięcia.
  • Naszkicowanie motyla – poprawienie konturu czarnym flamastrem.
  • Po wyschnięciu piasku – ozdabianie skrzydeł motyla wg własnego pomysłu.